Šta je „EKO ZONA DURMITOR“

Izvodi iz projekta “EKO ZONA DURMITOR“

Ekozona-DurmitorDurmitor je područje koje je zbog privrede bazirane na turizam i poljoprivredu uglavnom sačuvano od štetnih uticaja moderne civilizacije. Najatraktivniji i najperspektivni prostor u Crnoj Gori koji će kroz ovaj projekat dobiti još više na značaju. Zona je prostorno zamišljena u tri opštine: Žabljak, Šavnik, Pužine.Prostor koji vec sada, po skoro svim prirodnim parametrima konkuriše najvećim prirodnim draguljima svijeta. Ono što je brzom, nekontrolisanom industrijalizacijom gotovo izgubljeno u razvijenim zemljama, ono o čemu sanja većina čovječanstva.Dvostruka UNESCO zaštita, i sve ono što postoji na cjelokupnom području treba biti obuhvaćeno i brandirano u jedan zajednički okvir – „EKO ZONA DURMITOR“.

Poljoprivreda i turizam su do sada samo donekle opravdali svoje mogućnosti.
Održivi razvoj, eko turizam, proizvodnja organski zdrave hrane, usluge, smještaj, zaštita prirode, postepeno proširivanje i razvoj seoskih područja, učinilo bi da se stvori dugoročno održiv i razvijen region.
Posebno perspektivan za život mladih ljudi(što danas nije slučaj).

Sa turističkom ponudom koja podrazumijeva aktivni odmor: uzbudljiva putovanja, posjete kulturno istorijskim spomenicima, naučni/edukativni sadržaji, dnevni izleti sa raznim aktivnostima, obilasci planinina, izleti sa brdskim biciklima, pješačenje u prirodi, rafting na Tari, spuštanje i plivanje kanjonima Nevidio i Tara, veslanje na rijekama kajakom, alpinizam, obilazak pećina, skakanje padobranom, letjenje paraglajderom i zmejem, skijanje i bordanje na divjim stazama, jahanje, orientacija i snalaženje u prirodi, ronjenje, nordijsko trčanje, klizanje, jedrenje, veslanje i pecanje na rijekama i jezerima, i zimski i ljetni turizam…

Da bi se ostvarili svi navedeni ciljevi neophodno je obezbijediti saradnju i podršku velikog broja relevantnih subjekata: na nivou lokalnih zajednica.
Opštine Žabljak, Šavnik, i Plužine, Nacionalni park “Durmitor”, škole, nevladine ekološke organizacije, zainteresovana preduzeća, turistička privreda, druge organizacije i pojedinci…
Na državnom nivou nadležna republička ministarstva, Nacionalni Parkovi Crne Gore, Zavod za zaštitu prirode, Agencija za životnu sredinu…
Uporedo uspostavljati kontakte sa sličnim regionima u svijetu, relevatnim međunarodnim institucijama, Evropska unija, Unesco, IUCN, itd…

Tokom realizacije projekta jedan od prioriteta je obezbeđivanje što šire podrške sve tri lokalne zajednice. Osnovna ideja projekta je transfer znanja, ideja i informacija, osposobljavanje lokalnih zajednica za samostalnu realizaciju svakog pojedinčnog dijela projekta.
Ovo posebno podrazumijeva: usmjeravanje razvoja područja u pravcu korišćenja ekoloških potencijala, njegov razvoj na održivim osnovama, otvaranje novih djelatnosti i usluga.

Projekat je potpuno u skladu sa preporukama EU od decentralizaciji…
Da se ne bi izgubio sklad sa cijelim područjem potrebno je odmah usvojiti i usaglasiti zakone na čijim bi se osnovama čitav projekat mogao dosledno sprovoditi.
U medjuvremenu uraditi i usvojiti prostorni plan sa arhitektonskim rješenjima koja će se oslanjati na tradicionalnu durmitorsku kuću i planinski stil gradnje. Ovakva rješenja bila stimulans za povratak starih zanata, etno sela, domaće radinosti i male privrede.Nešto što donosi vrlo brzo vidjlive ekonomske rezultate.zaljubljeni-na-bunaru

Bude li usvojena ovakva koncepcija razvoja ovog dijela Crne Gore, svaki proizvod bi na sebi mogao nositi standardizovanu eko oznaku “Eko zona Durmitor, što bi bila svojevrsna oznaka kvaliteta.
Uopšte, ovakvi koncepti su danas veoma uspješni i cijenjeni na svjetskom tržištu.
Ovako bi se, sa kvalititnim marketingom, zajedničkim nastupom na turističkom i privrednom trzištu moglo konkurisati i kod najprobiljivije turističke klijentele.
Uspostavljanjem regionalne robna marka – Durmitorskih proizvoda moglo bi se vrlo brzo doći finalnih proizvoda koji zahtijevaju manja ulaganja kao sto su: Durmitorski čajevi, mlječni proizvodi, preprada voća i povrća …

logo-eko-zona-durmitor

Logo EKO ZONA treba biti prihvaćen na cjelokupnom području, a kasnije implementiran u ukupnu turističku ponudu Crne Gore. Pored ovakvog zajedničkog pristupa Durmitor treba i samostalno marketinški nastupati na tržištima koja su posebno zainteresovana za ovo područje i naši su tradicionalni gosti (Dubrovnik, Novi Sad, Beograd, Prag, Sarajevo, Zagreb).

Jedan od brandova Crne Gore

Internet prezentacija sa kojom smo predstavili durmitorski sir prljo je samo jedna od mnogobrojnih neiskorišćenih mogucnosti prljo.com

Ne želimo da ovaj projekat bude naše ekskluzivno pravo, pojedinačno ga niko i ne može do kraja ostvariti. Ovo je projekat koji budi zajednicu i zajedništvo jer je satkan od opšteg interesa…
Na ovakvom konceptu pored “Eko zone Durmitor” slične ili indetične potencijale imaju: Bokokotorski zaliv, Budvanska Rivijera, Region Prokletija, Skadarsko jezero i centralni dio Crne Gore, Ulcinjska rivijera…Ovo bi bio najbrži put do visokokvalitetne , razvijene, svjetske destinacije MONTENEGRO
Svaki region pored geografskih karakteristika odabrao bi i jedan proizvod po kome bi bio prepoznat…
Kotor / Masline, Prokletije/ Borovnica, Durmitor/ Čaj, Crmnica/Vino i groždje…

Projekat je nastao mnogo prije studijskog putovanja u Njemačku i iskustava koje smo tamo vidjeli…Indetične zamisli na različitim geografskim širinama…
U nastavku pročitajte kratki izvještaj iz Lajpciga…

Klikom na sliku pogledaj sajt Eko zone Durmitor
Klikom na sliku pogledaj sajt Eko zone Durmitor

——————————————————-

U Lajpcigu održan seminar o Regionalnom marketingu
Četvrtak, 02. November 2006. 19:05 (durmitorcg.com)

Predstavnica RAZVOJNO KULTURNO INFORMACIONOG CENTRA „MOST“ Jelena Pavićević, učestvovala je na Seminaru “Regionalni marketing-Brendiranje proizvoda i regiona“, održanom krajem oktobra,2006. godine u Lajpcigu.Seminar je organizovan od strane njemačke agencije Inwent,koja se bavi razvojem ljudskih resursa, a bio je namjenjen učesnicima iz zemalja Jugoistočne Evrope. Iz Crne Gore su pored Predstavnika RKIC “Most“ na Seminaru učestvovali savjetnik u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Radana Damjanović, mr Nikola Perović iz kompanije “ Plantaže“ i Veselin Gardašević iz NVO “Agro grupa“.

Seminar je obuhvatio teorijski i praktični prikaz brendiranja proizvoda i regiona.
delta SpreewaldUčesnici seminara su imali priliku da obiđu region Šprivald (Spreewald), koji je pravi primjer kako čitav region može postati brend.Šprivald se nalazi u državi Brandenburg, kroz koju prolazi rijeka Špri, a koja u predjelu ovog regiona formira deltu sa preko 1000 km riječnih kanala. Od 1991. godine Šprivald se nalazi pod zaštitom UNESCO-a kao, jedan od najvećih prirodnih rezervata i staništa rijetkih životinjskih vrsta, ptica i biljaka u Evropi.

Zahvaljujući priodnim preduslovima, a rukovođeni željom da se razvijaju, zadrže stanovništvo i podignu životni standard, entuzijasti ovog regiona su formirali asocijaciju Šprivald i stvorili regionalni brend, koji je prepoznat u čitavoj Njemačkoj.Veliki broj preduzetnika i firmi, osim što koristi svoj zaštitni znak i ima svoju poslovnu politiku, nalazi veliki interes da posluje pod logom asocijacije Šprivald, kao i da poštuje pravila koja su od zajedničkog interesa.Stanovnici ovog regiona bave se uglavnom poljoprivrednom proizvodnjom i turizmom.Glavni proizvod je krastavac, na koji su veoma ponosni, a najveće turističke atrakcije su vožnja biciklom i vožnja gondolama. Glavno tržište ovog regiona su Berlin i Drezden.

Ze vrijeme boravka u Šprivaldu učesnici seminara odsjeli su u jednom porodičnom hotelu,a za tokom boravka bili u posjeti gradonačelniku grada Lubenaua, obišli fabriku hrane i pića Rabe,obišli veliki Spa centar, vozili se gondolama tokom rječnih kanala, obišli privatnu pivaru , bili u posjeti jednom hostelu, razgovarali sa predstavnicima mjesnih turističkih kancelarija i degustirali njemačku nacionalnu kuhinju.Svha obilaska ovog regiona bila je da se vidi kako je i od čega stvoren brend Šprivald i kako svi zahvaljujući tom brendu žive, rade ,stvaraju i razvijaju se. krastavac_Spreewald

Njemci su bili odlični domaćini, kako ispred Inwenta, tako i svi oni sa kojima su se učesnici seminara sreli tokom radnog boravka.Svjesni svojih kvaliteta, discipline i odgovornosti, predstavili su svoju zemlju, region, grad i selo na najbolji mogući način i dali sve informacije i materijal koji nam može biti od značaja.
Bilo je dragocjeno slušati predavanja o brendiranju i gledati primjere brendiranih proizvoda i regiona u zemlji čija je ekonomija jedna od najvećih u svijetu, zahvaljujući između ostalog, i velikom broju svjetski poznatih brendova kao što su Mercedes, BMW, Audi Wolksvagen, Simens,Bavaria, Lufthansa i sl.

Za nas iz Crne Gore bilo je još značajnije što smo vidjeli kako se brendiraju proizvodi i regioni kakvi mogu postojati kao brend i u Crnoj Gori.Postojanjem volje, želje, strategije i dobre organizacije, Crna Gora može stvoriiti regionalne brendove od vise svojih regiona.
RKIC “Most“, je vec prije dvije godine napravio prve korake u brendiranju podrucja sa projektom Eko Zone Durmitor, ciji je region, eto igrom slucaja kao i Šprivald (Spreewald) pod zaštitomUNESCOa.
Ocekujemo da ce svi cinioci crnogorskog drustva konacno imati sluha
da na pravi nacin valorizuju ljudski i prirodni potencijal,
i da ce iskustva stecena na ovom studijskom putovanju
primijeniti u Crnoj Gori.

hrana Spreewald

Klikom na sliku mozes pogledati sajt Spreewalda

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. Ostavite komentar

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s