SPIN DOKTORI U SRBIJI – Nedeljni Telegraf, 09.04.2008 – VOJISLAVA CRNJANSKI-SPASOJEVIĆ

Pred svake izbore manipulisanje javnošću dostiže kulminaciju – zbog plasiranja ciljanih informacija pokreću se čak i novi mediji. Ipak, stručnjaci tvrde da je i ova vrsta političkog marketinga kod nas svedena na najprimitivniji nivo:

Srbija je puna medija koji su osnovani samo sa jednim ciljem – da bi služili manipulaciji, odnosno spinovanju, kaže za NT novinar Stevan Nikšić, koji je držao niz seminara upravo o spinovanju novinarima, ali i informativnim službama pojedinih političkih partija u okviru Centra za profesionalizaciju medija.

Većina tabloida napravljena je da bi preko njih bile puštane različite afere, ubeđen je Nikšić. Kada ih prelistavate, u njima gotovo da ne možete da nađete ništa drugo osim svesno spakovanih političkih informacija, koje su garnirane estradom, sportom, kriminalom i ponekom agencijskom vešću:

– Čitavi mediji samo tome služe. Napravljeni su da budu jeftini i lako dostupni. Ujedno, namerno ih ima toliko da bi se stvorio utisak da, kada nešto objave, cela javnost bruji o tome. Da informaciju puste samo jedne novine, ne bi se dobio isti efekat.

Ali, to nije samo naša specijalnost. Kako objašnjava naš sagovornik, u Prištini ovog trenutka izlazi 11 ili 12 dnevnih novina, čiji je ukupan tiraž manji od 30.000! Njihov cilj nije velika čitanost, već stvaranje opšte atmosfere. Ovo je od posebnog značaja pred neke važne događaje, kao što je ova godina značajna za Srbiju, što zbog kosovske priče, što zbog izbora – prvo predsedničkih u januaru, pre kojih je osnovano nekoliko listova, a potom i parlamentarnih, pokrajinskih i lokalnih.

Šta je, ustvari, spinovanje? Teoretičari i praktičari (odnosno spin doktori) ne mogu da se slože. Za prve, to je oblik zloupotrebe na čijoj meti su ne građani direktno, kao kod klasične propagande, već novinari koji će ili nesvesno progutati neku mamac-informaciju i proslediti je dalje, ili će pak svesno učestvovati u spiningu. Za druge, sa kojima smo razgovarali i koji su se i sami ovim bavili do pre godinu-dve, spinovanje je prefinjena veština manipulisanja javnošću, koja ne mora uvek imati negativnu konotaciju.

– Pametni spin doktori samo vode računa kada će i na koji način nešto plasirati, bilo da pospeše imidž svog lidera ili stranke, bilo da prikriju neki njegov gaf, ili naude protivniku preko afera – kaže sagovornik NT koji se ovim poslom bavio za jednu od vladajućih stranaka u Srbiji. – Kada na prijemima naletite na javnu ličnost blisku nekoj partiji ili iz nižeg ešalona same stranke, koja sasvim neformalno ćaska sa novinarima nudeći im „pouzdane informacije“, uglavnom je u pitanju klasičan spining političkih ili biznis centara moći, lobističkih grupa, ili bezbednosnih struktura.

Međutim, ljudi često brkaju propagandu, PR i spin. Nikšić objašnjava da je klasična propaganda plasiranje laži publici. PR je „kreativna prezentacija činjenica“, gde nema laži, sve činjenice su tačne, ali ste ih prezentovali tako da se pohvalite i prikupite poene:

– Spin je sopstvena proizvodnja informacija i taktika svesne manipulacije činjenica radi skretanja pažnje sa nečega što treba sakriti. To je usmeravanje medija u željenom pravcu.

Konkretno, to je kad pravite poželjnu vest da biste postigli neki cilj, i onda tu vest plasirate tako da se mediji za nju zakače.

Izbegavati telefonske izjave

– Spinovanje se u Srbiji radi na prizeman način. Jedan od oblika nazvao sam balkanski oblik, i on je bio aktuelan za vreme ratova, kada su proizvođeni određeni događaji. Tipičan primer je slučaj Markale (za vreme bosanskog rata, prim. aut.), ili Račak (posle čega je počelo bombardovanje Srbije 1999, prim. aut.) – kaže Nikšić.

Ali, spinovanje nije samo plasiranje laži, već i sugerisanje informacija. Recimo, dvoje poznatih ljudi su snimljeni kako sede u restoranu i ćaskaju. Umesto informacije o čemu ćaskaju, dovoljno je da novinar pitanjima sugeriše čitaocu: da li se možda dogovaraju o novim koalicijama? Ili o rušenju ovog ili onog moćnika? Ili kako da uberu kajmak od ovog ili onog posla? Onda se javnost danima bavi njihovim sastankom. Od jedne fotografije može da se napravi neverovatna medijska atrakcija. Ali pitanje je ko ju je plasirao i sa kojim ciljem. Da li da prikrije nešto drugo i odvuče pažnju, ili da fotografijom pošalje neku poruku?

Iz iste edicije je i puštanje polovičnih informacija – recimo, da će nečija imovina, odnosno računi biti podvrgnuti kontroli, uz svesno izbegavanje da se kaže da su svi računi u bankama podvrgnuti stalnoj kontroli.

Naš izvor koji se bavio spinovanjem seća se nekoliko zanimljivih primera iz svoje karijere. Kaže, gro posla u vreme dok se time bavio bilo je saniranje štete koju bi određeni političar počinio za vreme predizborne kampanje, ili da se reaguje na prljave kampanje protivničke strane. Međutim, o tome da li je i kako njegov tim plasirao afere nije želeo da priča.

– Sećam se kako smo morali da „peglamo“ neke izjave koje je davao Miroljub Labus kada se kao predsednički kandidat takmičio sa Vojislavom Koštunicom 2002. Labus je u kampanji napao DOS Vladu, koja ga je kandidovala, da bi dobio glasove DSS birača, a mi smo morali brzo da smišljamo nov nastup koji će medijima odvući pažnju od ovih njegovih izjava. Zato je jedno od osnovnih pravila da ubedite političare za koje radite da ne daju izjave telefonom, jer će im tako na blic uvek izleteti nešto što ne treba, a što ćete posle teško ispeglati.
Naš sagovornik još tvrdi da je najbolji primer spinovanja u Srbiji bilo plasiranje navodnog proročanstva Tarabića (čija viđenja imaju mnogo veći odjek u javnosti od bilo kog političara ili analitičara) da će na početku novog veka doći na vlast neko ko će imati ime neke voćke u vlastitom imenu. Priča je upalila i prenosila se 2000. godine od usta do usta, da bi se tek naknadno ispostavilo da je – laž. Ali do tada je već odradila svoje i svi su na nju zaboravili.
Ne otvarati afere lično

Po našem sagovorniku, najbolji marketinški stručnjaci i ujedno spin doktori u svojim strankama su Mlađan Dinkić i Aleksandar Vučić. Oni sami rade različite vrste kampanja i akcija da bi poboljšali imidž svojih partija.

– Međutim, problem sa Dinkićem je što je sam otvarao brojne afere, počevši od onih koje su srušile DOS-ovu vladu 2003, da bi se i sam posle zapetljao u afere koje mu se vraćaju kao bumerang – tvrdi naš izvor. – Zato političari i spin doktori nikad ne otvaraju afere direktno, već ih plasiraju preko proverenih i „prijateljskih“ medija, koji te afere objavljuju kao svoja saznanja.
Po njemu, DS nema ljude zadužene za spinovanje:

– U DS-u bi za spining trebalo da budu nadležni predsednikov savetnik za medije Nebojša Krstić, ali i Srđan Šaper, pa donekle i Dragan Đilas. Međutim, tu spinovanja nema jer neki od njih ne umeju da rade svoj posao, a drugi za to nisu zainteresovani. Tačnije, veruju da se spining svodi na njihov uticaj u pojedinim medijima, bliskost sa pojedinim urednicima, ali i ucenu preko javnih preduzeća koja su u stranačkim rukama i koja uvek mogu da zaprete da se neće reklamirati ako medij ne vodi računa šta objavljuje. Uostalom, i sam Tadić smatra da će „ako on ima dobar imidž, dobar imidž imati i stranka“.

U DSS-u takve poslove, navodi naš izvor, rade ljudi iz najbližeg Koštuničinog okruženja, pre svega Aleksandar Nikitović i Dejan Mihajlov.

Stevan Nikšić otkriva da su informativne službe pojedinih stranaka tražile od njega da održi predavanja kako se radi spin, koji su mehanizmi, i kako se postižu najbolji efekti.

– Takođe sam edukovao novinare kako da prepoznaju spin i od njega se odbrane. Jer nije tajna da različiti centri koji se bave spinovanjem imaju svoje novinare preko kojih će proturiti informaciju. Takve informacije po pravilu su potpisane inicijalima, imaju jedan nezvaničan ili čak nijedan izvor, i nekom iole upućenom deluju neuverljivo već na prvu loptu.

Medijsku džunglu posebno pospešuje činjenica da je Srbija jedina zemlja u Evropi u kojoj se ne zna ko su vlasnici medija, pošto ih zakon ne obavezuje na ovu vrstu transparentnosti.

Antrfile:

Srđan Bogosavljević

Česte manipulacije istraživanjima javnog mnjenja

Posebne vrste spinovanja, kod nas prilično česte, su manipulacije istraživanjima javnog mnjenja. Kako tvrdi Srđan Bogosavljević, direktor Stratedžik marketinga, njegova kuća posebno sa ovim ima problema:
– Dešava se ili da se pojave neverovatna istraživanja koja se pripisuju nama, iako ih mi nismo radili, ili se pojavljuju izmenjeni delovi naših istraživanja pod firmom „poznatih američkih agencija“ ili nekim imenima koja, kad ih proverite, ne postoje. Nedavno se desilo da je bez naše dozvole, kao i bez dozvole naručioca istraživanja, objavljen deo jednog istraživanja o korupciji, potpuno istrgnut iz konteksta i plasiran vrlo spektakularno. Ne znam kako se to pojavilo u medijima, ali se pitam koji je bio cilj.

Bogosavljević dodaje da nije siguran kada je motiv za objavljivanje ovakvih anketa spinovanje, kada je samoinicijativna akcija određenih stranačkih prvaka iz ko zna kojih razloga, a kada je želja medija za većim tiražom. Jer kada demantujete neko istraživanje kao lažno, samo još više skrećete pažnju na tu priču.

– Fabrikovana istraživanja ne mogu da promene generalno raspoloženje javnosti, ali mogu da pomognu nekoj partiji koja je na ivici cenzusa, bilo da ga pređe (ako joj anketa da veći procenat), bilo da kolebljivi glasači od nje odustanu ako procene da nema šanse (ako joj anketa smanji realan rejting) – zaključuje Bogosavljević.

Pravila spinovanja

Dobar spin doktor:

– nikada nije medijski previše eksponiran, da njegov rad ne bi bio pod lupom javnosti
– selektuje činjenice i iznosi samo pozitivne
– iskorišćava usmerenost javnosti na neki globalno značajan događaj za izbacivanje sopstvenog „smeća“
– koristi anonimce za promociju ideja ili proizvoda
– uvlači novinara u deadlineove kako bi povećao mogućnost objavljivanja svoje „istine“
– više ga zanimaju tehnike vlasti od same vlasti
– radi na tvorcima mišljenja, ima pristup onima koji donose odluke
– povodi se za maksimom „cilj uvek opravdava sredstvo“
Kada se spin pretvara u bumerang:
– zalaženje u lični i privatni život „žrtve“ vrlo često proizvodi kontraefekat u javnom mnjenju
– preterano naduvane informacije vraćaju se kreatoru kad-tad

, , , ,

  1. Ostavite komentar

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s